Hoe ga je om met angsten?

Iedereen heeft al eens last van angsten.

Angst is een emotie. Als je overmand geraakt door je angst dan wordt de angst een probleem.

Angst kan een enorme negatieve invloed hebben op je leven, je relaties, je carrière, je zelfbeeld en ook op je gezondheid.

Angst is soms onvoorspelbaar. Meestal hebben we angst voor het onbekende en stellen we ons dikwijls de vraag “wat als…”

We kunnen angst hebben om onze job te verliezen, angst om onze gezondheid te verliezen, angst om onze geliefden te verliezen, angst om niet goed genoeg te zijn.

Als deze angstgedachten constant in ons hoofd rondspoken, kunnen deze een grote invloed hebben op onze denkpatronen.

Gelukkig zijn er manieren om om gemakkelijker om te gaan met angst.

Hier volgen 5 tips om beter te leren omgaan met angst: 

 

  1. Focus niet op je angsten.

Stop met constant voeding te geven aan je angsten.

Alles waar je meer aandacht aan geeft wordt steeds groter.

Dus als jij constant focust op “angst” zal de angst vermeerderen in je leven.

Hoe minder je aandacht geeft aan je angsten, hoe beter je de controle erover kan behouden.

     2.  Doe meer onderzoek.

Meestal zijn onze angsten gebaseerd op onze perceptie.

We maken ons zorgen over dingen die voor ons zo goed als onbekend zijn.

Geruchten en overtuigingen zijn grote triggers voor angst.

Als je angst hebt over dingen die je onbekend zijn, onderzoek de feiten, zodat je de angst voor het onbekende kan laten verdwijnen.

Meestal ben je angstig omdat de dingen die je vreest niet bekend zijn of omdat je onvoldoende informatie hebt.

 

     3.  Zoek ondersteuning.

Als je worstelt met angsten, weet dat je het niet alleen hoeft te doen.

Misschien voelt het oncomfortabel om je angsten te delen met anderen maar het is wel noodzakelijk om dit doen.

Praten met iemand kan de angst minder zwaar maken. Je dient het allemaal niet zelf op te lossen.

Hulp vragen is een must en kan het grote verschil maken.

Praat met gelijkgestemden en met mensen die je hierbij kunnen begeleiden.

 

     4. Blijf bewegen.

Bewegen kan helpen om rustig te worden en je af te leiden van je angsten.

Bewegen houdt je fit, geeft een boost aan je energie en je gemoedstoestand.

Beweging zorgt ervoor dat je afgeleid wordt.

Dit wil niet zeggen dat je een sport moet beoefenen.

Yoga, een wandeling in de natuur kunnen je geest al tot rust brengen.

Maak hier een dagelijkse gewoonte van.

 

      5.  Kijk je angsten onder ogen.

Word je bewust van je angsten.

Zo kan je ook effectief ermee leren omgaan.

Als je weet waarvoor je angstig bent, kan je er ook iets aan doen.

Niets doen zorgt ervoor dat  je angsten de baas over jou gaan spelen.

Als je actie onderneemt om bewust om te gaan met je angsten, kan je ook bewust je gedachten sturen en controleren.

 

Liefs

Ann – Inzicht in jouw leven